Rapporten

Functiegerichte Applicaties

Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten

In het Startdocument Verdeelvraagstuk 2012 heeft de Politieonderwijsraad de minister geadviseerd om de mogelijkheid van losse afname van kernopgaven van de specialistische opleidingen op te nemen. De minister heeft hiermee ingestemd en heeft een advies hierover gevraagd.

Hiervoor is een project gestart om het aantal functiegerichte applicaties uit de kwalificatiestructuur op te schonen.

In dit rapport, dat eind 2011 is aangeboden aan de minister van Veiligheid en Justitie, staan de uiteindelijke resultaten:

  1. Een overzicht van 172 functiegerichte applicaties;
  2. Deze applicaties zijn voorzien van de juridische bronnen en oordelen en
  3. Of de applicatie wel of geen wettelijke certificeringsbasis heeft.

De beleidsreactie van de minister vindt u ook op deze pagina.

2011-Functiegerichte-Applicaties.pdf

Download

2011-Startdocument-Verdeelvraagstuk-2012.pdf

Download

121790-reactie-Functiegerichte-applicaties.pdf

Download

Juridische kennis en het proces-verbaal

Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten

Een onderzoek naar de kwaliteit en aandachtspunten voor verbetering voor het schrijven van een proces-verbaal.

Het behoort tot de belangrijke vaardigheden van politieagenten om een proces-verbaal op te maken dat voldoet de juridische standaarden. Als dat niet voldoende is, kan dat gevolgen hebben voor de rechtsgang. De vraag is gerezen of de vereiste competenties wel in voldoende mate via het onderwijs worden verworven. Besloten is om een grondig onderzoek.

In dit rapport is het onderzoek beschreven dat gedaan is naar de tekortkomingen van de benodigde competenties in de praktijk, en wat daaraan gedaan kan worden. Gekeken is naar het bestaande onderwijsaanbod en wat verbeterd kan worden. Door middel van enquêtes en interviews is kennis over ervaringen binnen de politie, OM, etc. opgedaan. In dit rapport zijn aanbevelingen ter verbetering opgenomen.

2011-Juridische-kennis.pdf

Download

Perspectieven op politieonderwijs: kwaliteit, variëteit en doelmatigheid.

Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten

Met dit advies uit 2010 draagt de Politieonderwijsraad bij aan de visie op de toekomst van het politieonderwijs. De vraag is: is er meer variëteit en meer doelmatigheid mogelijk. Dit kwam tot uitdrukking in diverse documenten en evaluatierapporten.

In dit advies worden verschillende perspectieven bekeken voor de komende jaren. Uitgegaan is van vier invalshoeken:

  1. Toegankelijkheid,
  2. Flexibiliteit,
  3. Bekostiging en
  4. Samenhang.

Daarnaast is gekeken naar de relatie tussen het politieonderwijs, het reguliere onderwijs en andere veiligheidsopleidingen.

De beleidsreactie van de minister vindt u ook op deze pagina.

101362-reactie-Perspectieven-op-politieonderwijs.pdf

Download

2010-Perspectieven-op-politieonderwijs.pdf

Download

Kwaliteit in partnership

Gepubliceerd op 16/07/2013 in de categorie van Rapporten

In 2009 heeft de Politieonderwijsraad het verzoek gekregen om te adviseren over het concept wetsvoorstel Wet versterking samenwerking en gemeenschappelijk functioneren politie.

De Raad heeft gekeken naar de mogelijke gevolgen van dit voorstel voor de kwaliteit van het politieonderwijs. In dit document wordt ingegaan op vier aspecten, te weten:

  • De kennisfunctie,
  • De landelijke werving en selectie,
  • De Politieacademie als instelling en
  • De Politieonderwijsraad als advies- en afstemmingsorgaan.

2009-Kwaliteit-in-partnership.pdf

Download
1 6 7 8 9 10